بگ فیلتر و ساختار آن

۵ بازديد

 

بگ فیلتر و ساختار آن

به نقل کارشناسان ما در حوزه بگ فیلتر، یکی از پر طرفدارترین انواع سیستم‌های غبارگیر صنعتی، بگ فیلتر می‌باشد. این سیستم فیلتراسیون در صنایعی همچون کارخانجات سیمان ، ذوب آهن ، کوره های ذوب فلزات ، ریخته گری ، صنایع غذایی و دارویی و... بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .با توجه به تجربیات بدست آمده در سیستم های تهویه صنعتی این سیستم قابلیت انطباق پذیری و مانور بالایی در هر نوع صنعتی را از خود نشان می دهد .همچنین بعلت راندمان بالای کاری بسیار قابل اتکا می باشد .سیستم غبارگیر بگ فیلتر با نام های دیگری همچون غبارگیر کیسه ای یا غبارگیر خشک شناخته می شود.سیستم بگ فیلتر دارای کاربرد بسیار فراوانی در محیط های صنعتی و در سیستم های تهویه صنعتی موضعی می باشند. بگ فیلترها از یک محفظه تشکیل شده است که فیلترهای کیسه ای درون آن قرار دارند. مکانیزم عمل بگ فیلتر بدین صورت است که بعد از خروجی آن یک فن سانتریفیوژ قرار داده می شود و فن سانتریفیوژ با مکش هوا باعث می شود هوای آلوده وارد محفظه ی بگ فیلتر شود. مسیر جریان هوا در درون محفظه ی بگ فیلتر به گونه ای است که هوای ورودی برای خارج شدن باید از سطح فیلتر های کیسه ای عبور نماید. با عبور هوا از فیلتر های کیسه ای گرد و غبار بر روی آن مانده و هوای تمیز از خروجی محفظه ی بگ فیلتر خارج می شود . گروه مهندسین مکانیک کبیر سازنده انواع دستگاه های تهویه صنعتی در ایران میباشد.e2356_r0-49fa-37606-sm-41273-1.jpg

اجزا تشکیل دهنده ی سیستم بگ فیلتر (غبارگیر کیسه ای)

  1. محفظه ورودی هوای آلوده
  2. فیلترهای کیسه ای
  3. قفسه یا سبد نگهداره کیسه بگ فیلتر
  4. محفظه انبار گرد و غبار
  5. محفظه جمع کننده
  6. گرد و غبار
  7. خروجی توده گرد و غبار
  8. سیستم پاکسازی فیلترهای کیسه ای
  9. محفظه پاکسازی
  10. محفظه خروجی هوای تمیز
  11. کمپرسور هوا
  12. کپسول هوای فشرده
  13. فن مکنده سانترفیوژ
در ادامه برخی از اجزای بگ فیلتر شرح داده شده است. آشنایی با بخش‌های مختلف این دستگاه، درک بهتری از ساز و کار این دستگاه به شما ارائه می‌دهد.

کیسه های بگ فیلتر

کیسه‌های یگ فیلتر برای تصفیه هوا و جداسازی غبار استفاده می‌شوند. بگ به معنای کیسه است. در واقع بگ فیلتر به معنای فیلتر کیسه‌ای می‌باشد. بسته به شرایط کاری مانند دمای کارکرد، میزان رطوبت و بخار و اندازه ذرات، می‌توانند از جنس پلی‌پروپیلن (Polypropylene)، پلی‌استر (Polyester)، پلی‌آکریلو‌نیتریل (Polyacrylonitrile)، فایبرگلاس (Fiberglass) و ... باشند. برای مثال، در ساخت بگ فیلتر کوره‌های آهک و سیمان باید از پارچه‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده نمود.

سبدهای فلزی

سبذهای فلزی جهت نگه ‌داشتن کیسه‌ها و آویزان نگه‌داشتن پارچه‌ها درون محفظه بگ فیلتر استفاده می‌شوند. بهتر است این سبدها از مفتول مسوار ساخته شوند.

هاپر یا قیف بگ فیلتر

هاپر دستگاه بگ فیلتر شامل قیفی با زاویه حداقل 60 درجه است که محل تجمع غبار تخلیه ‌شده از دور کیسه‌ها و ذخیره آن می‌باشد. مواد از طریق باز شدن دریچه تخلیه یا روتاری ولو و یا ماردون اسکرو از هاپر خارج می‌شوند. شیب کافی هاپر برای جلوگیری از تجمع مواد و تسهیل تخلیه ضروری است. برای مواد چسبنده مانند غبار آهک هیدراته یا بنتونیت که جذب رطوبت دارند، شیب بیشتری باید در نظر گرفته شود. در صورت چسبندگی بالای مواد، استفاده از ویبراتور نیز توصیه می‌شود. در زیر هاپر، دریچه تخلیه قرار دارد که معمولاً در این قسمت روتاری ولو تعبیه می‌شود. در صورت تجمع مواد، استفاده از ویبراتور یک راه‌حل کم‌هزینه است.

اتاق کیسه ها بگ فیلتر

در این بخش از بگ فیلتر، کیسه‌های دستگاه قرار دارند که عملاً نگه‌ دارنده کیسه‌ها می‌باشند. برای افزایش راندمان، می‌توان بخشی از این اتاق را با دیواره‌ای فلزی جدا نمود تا ذرات سنگین قبل از رسیدن به کیسه‌ها سقوط کنند.

اتاق پاک

این بخش بالاترین قسمت دستگاه غبارگیر صنعتی است. هوا و گاز تصفیه ‌شده از کیسه‌ها به این طبقه منتقل شده و از طریق خروجی این قسمت به سمت فن مکنده سانتریفیوژ هدایت می‌شود. لوله‌های تقسیم‌کننده هوای فشرده در این قسمت قرار دارند. دریچه‌های اصلی دستگاه نیز در این اتاقک قرار دارند که در هنگام جایگذاری یا تعویض کیسه‌ها و سبدها از طریق این درب‌ها انجام می‌شود.

قیف ونتوری

برای افزایش تاثیر جت پالس و جلوگیری از بازگشت هوای پالس شده به فضای بالایی کیسه‌ها استفاده می‌شود. وجود ونتوری‌ها راندمان جت پالس را افزایش داده و باعث پاک شدن بهتر فیلترها می‌شوند.

شیر برقی در بگ فیلتر

شیر برقی در سیستم بگ فیلتر برای باز و بسته شدن خودکار و دمیدن پالس هوای فشرده از کلکتور به درون کیسه‌ها و پاکسازی پارچه‌ها کاربرد دارد.

شیر دوار ایر لاک (Rotary valve)

شیر دواز ایرلاک به منظور خارج کردن غبار از قیف بدون ورود هوای بیرونی به داخل قیف در غبارگیر صنعتی تعبیه شده است. در صورت عدم استفاده از شیر دوار، تخلیه قیف دشوار و خارج از کنترل خواهد بود، زیرا اپراتور با ریزش ناگهانی مواد درون قیف و یا عدم ریزش مواد به پایین مواجه خواهد بود.

فن مکنده سانتریفیوژ

در دستگاه بگ فیلتر فن مکنده سانتریفیوژ به کار رفته است. این فن برای جمع‌آوری و هدایت هوای آلوده و ذرات معلق هوا و غبار به درون محفظه کاربرد دارد.

کمپرسور هوا در دستگاه بگ فیلتر

یکی از بخش‌های اصلی دستگاه غبارگیر صنعتی، کمپرسور هوا می‌باشد. این کمپرسور برای تأمین هوای فشرده جهت دمیدن هوای فشرده به درون کیسه‌ها توسط شیر برقی و پاکسازی پارچه‌های فیلتر در نظر گرفته شده است.

کپسول هوای فشرده

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده دستگاه بگ فیلتر کپسول هوای فشرده است. این کپسول هوای فشرده مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. همچنین هوای فشرده را بین شیرهای برقی تقسیم می‌کند.

موارد استفاده از بگ فیلتر

همان طور که در ابتدا هم اشاره کردیم سیستم بگ فیلتر عموما در محیط‌های صنعتی کاربرد دارد. گرد و غبار و آلودگی‌های موجود در محیط‌های صنعتی به شدت سمی و خطرناک است و به تهدیدی جدی برای سلامت کارکنان تبدیل می‌شود. استفاده از این بگ فیلترها نقش تهویه‌سازی هوا را در محیط‌های صنعتی ایفا می‌کند. به طور کلی، دستگاه غبارگیر کیسه ای در هر صنعتی که نیاز به جمع آوری گرد و غبار و آلاینده های حاصل از تولید خود را دارد، استفاده می شود. موارد زیر نمونه هایی از صنایع و کارخانجاتی هستند که نصب بگ فیلتر در آنها ضروری می باشد:
  • کارخانه های فرآوری مواد معدنی
  • کوره ذوب‌آهن و فلزات
  • بگ فیلتر سیلوهای کارخانه سیمان
  • صنایع فولاد
  • کارخانجات تولید مواد شیمیایی
  • کارخانجات تولید کاشی و سرامیک
  • صنایع غذایی
  • کارخانجات تولید دارو
  • کارخانجات تولید آسفالت
https://kmegroup.ir/bag-filter/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.